Hej alle! Welkom terug op mijn blog! Velkommen tilbage til min
blog!
Onze eerste stageweek was eindelijk aangebroken. We waren er
helemaal klaar voor! Spannend!
Zoals reeds verteld, staan Judith en ik samen in de klas. Deze
week gaven we Franse les aan de zevende graad. De kinderen zijn 13 à 14 jaar en
dit zijn wij immers niet gewoon. Daardoor had ik er toch een beetje zenuwen
voor! Uiteindelijk bleek de stress helemaal overbodig te zijn. De kinderen zijn
heel vriendelijk en nog steeds speels. Ze zijn zeker te vergelijken met de
kinderen uit het zesde leerjaar J.
Tijdens onze lessen hebben Judith en ik veel coöperatieve werkvormen gebruikt, iets wat ze in Denemarken niet echt gewoon zijn. We waren nieuwsgierig hoe de leerlingen hierop gingen reageren. Gelukkig werd dit positief onthaald, zowel door de leerlingen als door de leerkracht. De leerlingen werkten tijdens de lessen heel goed mee en stelden vragen wanneer ze iets niet begrepen.
Tijdens het lesgeven vielen er ons verschillende zaken op:
Tijdens onze lessen hebben Judith en ik veel coöperatieve werkvormen gebruikt, iets wat ze in Denemarken niet echt gewoon zijn. We waren nieuwsgierig hoe de leerlingen hierop gingen reageren. Gelukkig werd dit positief onthaald, zowel door de leerlingen als door de leerkracht. De leerlingen werkten tijdens de lessen heel goed mee en stelden vragen wanneer ze iets niet begrepen.
Tijdens het lesgeven vielen er ons verschillende zaken op:
- De Franse uitspraak van de leerlingen is heel erg slecht. Elk kind had moeite met het uitspreken van de Franse woordenschat. Hun Deense accent was steeds sterk te horen.
- De leerlingen hebben veel vrijheid in de school. Zo mogen ze hoeden dragen in de klas, hun GSM op tafel laten liggen, een warme chocomelk drinken tijdens de les, ongestraft te laat komen in de les....
Uiteraard stelden we onszelf even voor :D |
Tijdens de Franse les maakten de leerlingen een poster over zichzelf. |
Ik wil ook nog iet kort vernoemen over onze mentor. Zij is
heel vriendelijk en flexibel. Ze vond onze Franse lessen zeer goed en vind ons
goede leerkrachten. Ze heeft zelfs naar onze stagecoördinator, Linette, een
e-mail gestuurd omdat ze heel tevreden was over haar stagiaires.
Tijdens deze week hebben Judith en ik ook een
sportles (aanleren van ’t smidje) gegeven aan de vijfde graad (11 à 12 jaar).
Onze mentor had ons verwittigd dat er in de klas een aantal agressieve jongens
zitten. Dit schrikte ons meteen al een beetje af. Toen we onze les
begonnen, merkten we op dat de jongens niet echt agressief maar
actief waren. Dit was voor ons een immens verschil. Onze sportles verliep
super! Ikzelf ben er zeer tevreden over. De leerlingen waren enthousiast en
dansten met veel plezier mee, zelfs de jongens. Onze leerkracht was ook zeer
positief en danste er mee op los. Op het einde van de les vertelde ze ons dat
het de beste sportles was dat ze ooit al had gezien. Judith en ik vonden dit een
groot compliment. Onze dag kon al zeker niet meer stuk!
Opwarming 1: Bewegen en bevriezen |
Opwarming 2: De danscirkel |
En uiteraard.... 't smidje :D |
We hadden alles gegeven en waren heel erg moe ... |
Tijdens deze week waren we uitgenodigd bij Linette, onze
stagecoördinator, voor een korte stagebespreking. We deden dit aan de hand van
een ‘talkcircle’. Zo konden we impressies met elkaar delen. Ik vond dit wel
eens interessant. Op deze manier kon je luisteren hoe de stages van de anderen reeds
verlopen was. Na deze bespreking gingen we samen met Linette pizza halen.
Eigenlijk hadden we keuze tussen pizza en Indisch eten, maar ik koos voor
pizza. Mmmm.
Ik vond dit een zeer leuk initiatief van Linette!
Ik vond dit een zeer leuk initiatief van Linette!
Ik ben eens benieuwd naar onze volgende stageweek. Dan komt er
ook godsdienst bij. Ik ben er alvast klaar voor, hopelijk onze studenten ook!
Ik mis jullie! Jeg savner dig!
Anke xxx
Beste Anke
BeantwoordenVerwijderenHoewel het niet zo heel lang geleden is dat ik je blog bekeek, heb ik de indruk dat je weeral heel veel hebt meegemaakt.
Blijkbaar doen jullie veel inspiratie op qua werkvormen, aanpak van docenten, opdrachten...
Proficiat dat jullie zulke goede commentaren krijgen op jullie lessen! Leer ze daar maar goed Frans, zeker nu ze denken dat je een 'native speaker' bent.
Fijn ook dat jullie er steeds aan denken om foto's te nemen!
Ik ben net terug van een driedaags bezoek aan Parijs met 87 studenten 2BaLO. Bovendien is hier net de paasvakantie van start gegaan, maar... jammer genoeg regent het ook...
Veel groeten
Christel