zondag 23 maart 2014

Achtste week (Ottende uge)

Haj alle!

Zondag hadden we weer een kuisdagje ingepland: de lakens verschoond, vuilbakken buitengezet, gewassen, gestofzuigd.... te veel om op te noemen eigenlijk! Ook hebben we nog gewerkt voor stage. Zo hebben we al een beetje gebrainstormd over de vakken die we moeten geven (sport, Frans, (Engels) en godsdienst). We proberen ons alvast goed voor te bereiden op de komende stageweken J.

Zaterdagmorgen gingen Judith en ik naar de Fotex. We moesten immers inkopen doen voor de volle vijf dagen. Aangezien we niet naar school gaan, kunnen we daar geen warm eten en bijgevolg moeten we zelf koken. Wat een opgave was dat! Keuzes maken in verband met eten was niet simpel! Meer dan een uur hebben we er over gedaan! Respect voor de mama en de papa :D.
Daarna zijn we ons toertje gaan lopen in onze buurt, Herlev. Start-to-run begint al een beetje zijn effect te hebben. Het doet toch deugd, een beetje sporten in Denemarken.
Tot slot hebben we zaterdag uiteraard veel gewerkt voor school, zowel voor de KaHo als voor Blaagaard. Moet ook gebeuren hé ;).
’s Avonds hadden Judith en ik afgesproken om naar een horrorfilm te kijken,
“The Ring”. We hadden hem allebei al een keertje bekeken, waardoor we wisten dat hij heel eng was. Bijgevolg is Judith bij mij blijven overnachten :D. Dit was echt super! Ook al slaapt ze normaal de kamer naast mij, het was eens een andere ervaring, haha.




Vrijdag was de allerlaatste les van Rebecca aangebroken. Spijtig L want ze was de beste en meest enthousiaste leerkracht die we hadden. Ze verbleef hier zelf maar twee maandjes en ging daarna terug naar de States. Donderdag had ze ons reeds verteld dat deze les haar favoriet was. Zo startte ze haar les met een relaxatieoefening. We kregen allemaal een A3-blad met een wascokrijtje. Hiermee moesten we op het ritme van de muziek tekenen. Daaropvolgend ging haar les voornamelijk over het selecteren van informatie in beelden en in schrijven. Heel interessant en bruikbaar voor de toekomst!
Als afsluiter had de volledige klas, inclusief ik, cadeautjes voorzien voor Rebecca. Ze kreeg een ingekaderde foto, een paasei en een kaartje vanwege ons allemaal. En blij dat ze er mee was!
Ik heb echt veel respect voor een leerkracht zoals zij. Ze kan met veel overtuiging haar les geven en ze straalt tijdens het uitleggen. Super docent! Hopelijk ben ik ook zo tijdens stage en in mijn latere job.


Laatste foto met Rebecca :(

’s Avonds was er op school het Arfest (= jaarlijks feest). Dit begon eerst met een uitgebreid diner. Er was een buffettafel van toch een paar meters lang. Er was veel keuze en het was overheerlijk. Ik ben zelfs twee keer geweest (wat veel is voor mij)
J. Daarna volgde er nog een feestje met een lifeband. De docenten gingen ook uit de bol, samen met de studenten.

Donderdag hadden we een afspraak met onze stageschool, de Langelinieskolen
in Osterport (deel van Kopenhagen). Deze school ligt in het midden van Kopenhagen en is omringd door heel wat gebouwen. Judith en ik stonden hierdoor versteld aangezien we dit immers niet gewoon zijn! Onze scholen liggen meestal in een rustig dorpje of stadje. Een hele aanpassing dus!
Ook al ligt de school niet zo ver van de ‘Kleine Zeemeermin’, het is toch nog een eindje wandelen. Toen Judith en ik, samen met nog een aantal medestudenten, aankwamen op de school, maakten we onmiddellijk kennis met onze mentor. Ze heet Kristina en was heel vriendelijk. Eerst hebben we ons kort voorgesteld en een beetje met elkaar gepraat. Daarna kwam het echte werk, het stageschema overlopen! Aangezien we met vier (Judith, Elise, Fanny en ik) in een groep zijn, stelden we voor om in paren les te geven. Judith en ik staan samen in één klas en Fanny en Elise ook. Ons schema ziet er als volgt uit:
- Volgende week is het een observatieweek. Dit wil zeggen dat we maandag en donderdag gaan observeren in verschillende klassen voor verschillende vakken.
- Gedurende de twee weken die daarop volgen, geven we een aantal lesjes. Het gaat hier om verschillende vakken: (Engels), Frans, Godsdienst en sport.
Ook hebben we verschillende klassen waar we les aan geven. Deze gaan van de 5de graad (13 jaar) tot de 9de graad (16 jaar). Dit wordt een hele uitdaging voor ons! Het is eens iets anders J.


’s Avonds hadden we met Rebecca afgesproken om pizza te gaan eten. Ze trakteerde ons omdat ons project (de trailer) het beste was. Ze wilde hier samen met ons over brainstormen aangezien ze de trailer wil gebruiken in Amerika. Ik vond dit een zeer mooi gebaar van haar. Ze is echt een super leerkracht!

Woensdag kregen we les in verband met onze stage. We kregen er een beetje meer informatie over. Zo zei Linette dat het wel eens kon zijn dat we gingen wenen tijdens onze stage. Ook kondigde ze aan dat sommige Deense leerkrachten moeilijke mensen zijn en dat ze soms misbruik van je kunnen maken. Een leuke aanmoediging dus! Met haar peptalk zien we het zeker zitten J?!.
Wat ik wel raar vind, is dat sommige studenten nog nooit les gegeven hebben. Daardoor gaf Linette ons even de basics in verband met het lesgeven. Dit was eens een goede opfrissing voor ons.
Daarna hebben we weer eventjes gelopen. Opnieuw 20 minuutjes sport gedaan!
Als laatste stortten we ons opnieuw op de paper. Let the fun continue! :D

Dinsdag was er een uitstapje met school gepland. We gingen naar het Human Rights Institute in Christianshavn. We leerden er bij over de geschiedenis van de Human Rights, wat zijn Human Rights, welke organisaties houden zich er mee bezig.... We deden er ook een klein testje. Je stond per twee en één iemand balde zijn hand in een vuist. Het was de bedoeling dat de andere persoon de vuist probeerde open te maken. Daarna wisselden de beurten. Ik vormde een paar samen met Nune, een Lets meisje. We hadden veel plezier samen en probeerden vele mogelijkheden om elkaars hand open te krijgen. Je moest ons eens gezien hebben! De clue van deze opdracht was dat je niet alles moet oplossen met geweld. Je kan ook proberen om met elkaar te praten, elkaar te kietelen.... We hadden precies de boodschap niet echt begrepen, haha. Toch was het Human Rights Institute een heel interssante uitstap én zeker een aanrader!
Als laatste hebben we verder gewerkt aan de paper van de Stevns Friskole. Hij is bijna af, jeej!

Maandag hadden we in de namiddag een lesje Deens. Daar leerden we bij over de geschiedenis van Denemarken. Ook kregen we een foto waarrond we een tekstje moesten schrijven. Niet simpel hoor! Vervolgens werd er door de leerkracht een aantal foto’s uitgedeeld. Per twee moesten we er één kiezen en er rond babbelen (vragen stellen en beantwoorden). Dit wordt achteraf ook als evaluatie gegeven. Judith en ik zullen hierop toch nog een beetje moeten oefenen want de Deense taal is precies Chinees voor mij! Toch kan ik al een aantal zinnetjes zeggen, waar ik trots op ben J.
Wanneer we thuiskwamen van school hebben Judith en ik nog een beetje verder gewerkt aan onze paper voor Linette. Daarvoor zijn we hier, toch?
Tot slot zijn we gestart met ‘Start to run’. We begonnen met de basis (1min
lopen, 1min stappen, 2min lopen, 2min stappen, 3min lopen, 3min stappen). In totaal 18 minuten dus! Ik ben al fier op mezelf dat ik de stap om te sporten heb ondernomen! Ik ben namelijk niet zo’n sportmens :D.



Hajhaj!

Anke xxx

1 opmerking:

  1. Even de tijd genomen om wat te lezen en te kijken...
    'Start to run' of 'start tot teach'... 'whats in a name...' :)
    Hou je goed en de groetjes aan Judith!
    Antoine Lievens

    BeantwoordenVerwijderen